11 Oktober, 2009

LADAP Profesionalisme Guru

Semalam SK Tasek Permai mengadakan LADAP bertempat di Bilik Mesyurat. Ceramah disampaikan oleh perunding motivasi yang dijemput khas. Maaf kerana saya terlupa nama beliau. Seingatnya ialah En.Zul sahaja. Isi kandungan adalah sama seperti sebelum ini yang menerangkan tentang profesion guru. Kandungannya memang sudah dijangkakan dan sebetulnya apa yang disampaikan itu adalah suatu peringatan yang selalu disampaikan oleh barisan pentadbir atau pihak atasan.
Itu adalah majlis ilmu dan kita patut menghormatinya. Ucapan terima kasih juga kerana peringatan dan ilmu yang diberikan oleh beliau. Pernah tak terfikir yang kadang-kala kita mengetahui tentang sesuatu itu tetapi membiarkan orang lain memberitahu dan mengingatkan kita? Sedangkan apa yang hendak diberitahu itu sememangnya sudah menjadi tanggungjawab kita. Adakah disebabkan itu adalah yang kita ketahui jadi kita mengambil ringan perkara tersebut dan menganggap perkara tersebut remeh. Kalau ditanya kepada setiap guru apakah tugas mereka,pastinya jawapan mereka adalah mendidik. Jadi kenapa kita mesti diingatkan oleh orang lain. Saya pasti semua tahu tanggungjawab mereka dan sememangnya mereka itu sudah mempunyai sikap sebagai seorang guru. Mungkin hanya sebab mereka tidak menunjukkan secara terus sikap itu,mereka tidak boleh dianggap sebagai seorang guru yang tidak hebat,tidak tahu membuat kerja. Proses pembelajaran memerlukan masa yamg panjang. Mungkin ilmu yang cuba disampaikan oleh mereka tidak dapat diadaptasi oleh murid itu sekarang tetapi berguna dalam kehidupan mereka akan datang. Tidak semua murid itu cemerlang kerana mereka ada potensi masing-masing. Mungkin potensi itu yang perlu dicungkil oleh kami,guru-guru. Tidak semua anak murid kita akan menjadi doktor. Kalau semua orang dianugerahkan ilmu untuk menjadi seorang doktor,secara logiknya tidak ada pesakit...tetapi pesakit itu mungkin berilmu dalam bidang lain...fikirkanlah.
Satu lagi,jangan suka merasakan diri kita hebat kerana Allah mengetahui kerana tidak selalunya kita berada di atas kerana pasangan di atas adalah di bawah. Kalau kita tak sempat merasa suasana di bawah mungkin anak-anak kita yang merasakan kedudukan itu disebabkan kekhilafan kita. Inginkah perkara itu berlaku? Ingat IKHLAS dan TANGGUNGJAWAB kita. Seperti kata penceramah semalam, guru sama dengan mengajar,mendidik dan mengasuh. Kita dah tahukan tugas itu cuma beliau bertanggungjawab mengingatkan kita...

Tiada ulasan: