10 Mei, 2010

Minggu baru...

Dah masuk bulan Mei...dah hampir pertengahan bulan dah. Hampir juga pada pertenghan tahun. Dalam tempoh hampir mencecah setengah tahun,aku masih belum dapat memberikan komitmen dan fokus pada karier aku. Bukan bermaksud aku mengabaikannya tetapi aku masih belum menemui rentak yang aku inginkan. Segala yang aku rancangkan masih belum menemui kesesuaiannya. Masih jauh lagi yang perlu aku lalui dalam mencari kejayaan dalam karier aku ini.
Profesion guru ini semakin mencabar seiring dengan peredaran zaman. Serba salah aku dalam menghadapi situasi begini. Murid-murid atau pelajar sekarang berkembang dengan begitu cepat sekali. Berbeza dengan pelajar-pelajar dahulu,zaman aku bersekolah dahulu. Pelajar-pelajar sekarang mungkin mempunyai ilmu akademik yang cemerlang tetapi gagal dalam pembentukan sahsiah diri. Mereka ini seolah-olah tidak dapat berfikir dengan baik tentang bagaimana untuk menerapkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. Memang tidak dinafikan yang mereka semua ini sangat cemerlang dalam pembelajaran tetapi tidak begitu cemerlang dalam menguruskan kehidupan bermasyarakat mereka. Mungkin inilah harga yang perlu dibayar dalam menempuhi kepesatan arus kemodenan,terpaksa korbankan nilai-nilai kehidupan. Kenapa ya????

Tiada ulasan: