08 Ogos, 2009

Kehidupan

Banyak perkara yang berlaku dalam hidup aku kebelakangan ini. Kalau diikutkan banyak perkara yang ingin aku coretkan dalam ruangan ini tetapi mustahil untuk aku kongsikan semua. Mungkin hanya sebahagian sahaja yang mampu aku tulis.
Sedar tak,yang aku sudah lama tidak mengupas atau menulis tentang perkembangan politik tanah air kita. Situasi politik yang berlaku sekarang begitu mengguris perasaan aku. Terakhir sekali adalah tentang demonstrasi jalanan di Kuala Lumpur baru-baru ini. Apabila melihat paparan berita dalam televisyen,aku sedih sebenarnya. Aku hanya mampu melihat tajuk utamanya sahaja dan perkembangan berkaitan aku dapatkan melalui akhbar sahaja. Ini adalah disebabkan mereka yang disebutkan namanya yang terlibat itu adalah sebangsa dengan aku sedangkan rakan-rakan lain tidak kelihatan. Biarlah...sebab kalau kita berdiam diri bukannya kita mengiyakan perkara tersebut tetapi untuk memberikan mereka ruang untuk berfikir atas tindakan mereka. Insyaallah...
Kita kembali semula kepada profesion aku,guru. Sekarang adalah masa untuk menanda kertas jawapan murid-murid yang telah selesai menduduki Ujian Fasa 2 minggu lepas. Nanti akan kelihatanlah kawan-kawan aku yang sibuk bersama-sama kertas jawapan mereka. Siap diusung ke sana -sini. Siap ada yang bawa pulang ke rumah. Macam aku memang la lambat sikit. Kalau bawa pulang pun macam tu la juga. Tak bertanda... Tapi ada juga cikgu-cikgu yang sudah siap menandanya. Bukan apa,tanggungjawab,kata mereka. Betul juga tu,nanti guru kelas susah nak masukkan markah dalam buku laporan nanti.
Aku juga nanti,insyaallah akan mendapat bos baru iaitu Guru Besar yang baru. Ini adalah kerana Pn. Hjh. Khodijah akan bertukar ke sebuah sekolah yang lebih besar. Sedih? Mungkin juga akan terasa kesedihan itu kerana beliau merupakan ketua aku selama hampir sepuluh tahun. Mungkin ada perkara yang tidak aku sukai tetapi aku tetap menghormati beliau sebagai ketua aku. Dimana-mana akan ada situasi sebegitu. Cuma terpulang kepada kita untuk menghadapinya. Masalah di tempat kerja adalah sebahagian kehidupan normal yang akan dilalui oleh setiap orang. Yang berbeza adalah cara kita untuk mengendalikan masalah itu. Di situlah terletaknya kebijaksanaan kita. Kita sendiri dapat menilai kebolehan kita dalam menghadapi perkara sedemikian. Macam aku,contohnya. Walaupun hampir sepuluh tahun dalam bidang ini,aku dapat merasakan yang aku masih belum berilmu sepenuhnya. Masih banyak yang perlu aku penuhi untuk menjadi seorang yang cemerlang dan terbaik. Aku akui dalam bab itu. Banyak kekurangan yang perlu aku perbaiki. Aku hanya berpuas hati apabila aku sendiri yang dapat menghargainya. Aku tahu dimana tahap kemampuan aku. Mungkin akan ada yang berkata,apa yang diperlukan lagi. Tetapi aku sebenarnya bekerja untuk kepuasan diri sendiri dan tanggungjawab aku sebagai pendidik.
Banyak perkara yang harus kita tempuhi untuk berjaya dan setiap perkara itu akan menguji kita, sejauh mana kemampuan kita dalam menghadapi perkara-perkara tersebut dan insyaallah kita akan mendapat kepuasan yang tidak terhingga sekiranya kita berjaya menempuhinya.

Tiada ulasan: