23 Ogos, 2009

Cuti Sekolah Pertengahan Sem.2

Awal Ramadan disambut bersama dengan cuti sekolah. Ramai kawan-kawan yang menghantar sms mengucapkan selamat menyambut Ramadan. Ramai juga yang mengambil kesempatan cuti sekolah ini untuk pulang ke kampung masing-masing untuk menyambutnya bersama keluarga. Aku? Tidak berkesempatan untuk pulang rasanya. Mungkin alasan yang tidak kukuh sebenarnya. Insyaallah aku akan pulang juga,cuma masa sahaja yang aku tidak dapat nak tentukannya.
Sabtu hari tu aku ada kelas tambahan untuk tahun 6. Saja tolong kawan-kawan. Itulah saja sumbangan yang dapat aku berikan untuk membantu mereka. Sebut tentang kawan-kawan aku ni,mereka sangat prihatin pada aku. Mereka ini banyak membantu aku kat sekolah. Jadi apa salahnya aku membantu mereka. Lagipun kita tidak tahu bila lagi kita dapat menolong mereka. Aku tidak pernah berkira dalam soal kawan-kawan ini kerana aku tahu mereka begitu penting dalam kehidupan kita. Selain daripada keluarga,kawan-kawanlah yang banyak membantu kita. Macam aku ni, boleh mati kutu sekiranya tiada kawan-kawan. Macam sekarang aku rasakan masing-masing sibuk dengan karier masing-masing. Aku saja yang mempunyai banyak masa senggang. Itu yang Dien cakaplah. Tapi memang betul pun,aku memang mempunyai banyak masa senggang. Che Nai juga pernah mengatakan yang aku perlu melakukan sesuatu untuk menambah pendapatan,lagipun aku sudah menamatkan pengajian aku. Akan difikirkan...
Sememangnya apabila banyak masa senggang ni aku banyak berfikir tentang diri aku. sejujurnya aku banyak membuang masa dalam usaha untuk memantapkan karier aku dalam bidang pendidikan. Aku masih belum boleh berbangga dalam pencapaian aku sepanjang sepuluh tahun bergelar guru. Aku belum dapat merasakan kepuasan maksimum dalam usaha mendidik anak murid aku. bukan bermakana aku tidak melakukan sebarang usaha cuma mungkin matlamat pencapaian yang aku letakkan terlalu tinggi. Ya,memang tinggi kerana aku ingin menjadi guru seperti di era selepas merdeka dahulu. Guru di zaman dahulu begitu komited dengan karier masing-masing. Mereka juga boleh dikatakan sebagai seorang yang cukup ilmu dalam semua bidang. Keikhlasan ini yang masih aku cari. Bukan aku bermaksud yang guru zaman ini tidak hebat,cuma persekitaran yang membuatkan kilauan mereka ini pudar. Kehebatan guru-guru ini terbenam dengan isu-isu yang remeh temeh yang menjejaskan imej profesion ini...
Sebenarnya ada benda lain yang ingin aku tulis tetapi masih belum sampai masanya...tunggulah kerana aku juga masih belum bersedia untuk mengupas isu ini. Ianya juga berkaitan dengan kehidupan kita. Kehidupan kita seharian...selamat berpuasa...

Tiada ulasan: