30 Jun, 2009

Cerita Cikgu

Menjadi seorang cikgu sebenarnya memerlukan daya tahan yang kuat. Macam berat je,bunyinya. Tugas cikgu ni bukan sahaja kena memikirkan tugas kat dalam kelas je,tapi sebenarnya banyak tugas-tugas yang boleh dianggap sampingan yang perlu diberikan keutamaan.
Kenapa aku ingin membicarakan tentang tugas cikgu ni? Maklumlah,sampai sekarang masih kedengaran suara-suara sumbang yang berminat menyentuh tentang profesion keguruan ini. Bukan apa,kadang-kadang budaya kat sekolah adalah berbeza. Budaya kat sekolah adalah berbeza kerana guru-guru yang mengajar di sesebuah sekolah adalah berbeza potensinya. Mungkin ada guru-guru yang boleh dianggap berjaya kerana kaedah yang digunapakai sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berkesan terhadap anak muridnya. Mungkin kaedah tersebut tidak boleh digunakan di sekolah lain yang mungkin murid-muridnya memerlukan kaedah yang lain. Budaya kerja di setiap sekolah juga berbeza. Macam di sekolah aku,mesyuarat selepas waktu persekolahan adalah perkara biasa. Setakat bermesyurat sampai pukul 4,5 petang sudah dianggap biasa sangat sehinggakan aku akan menjadi serba salah sekiranya dapat pulang awal. Hahahaha...
Sebenarnya di mana-mana pun semuanya sama tetapi bergantung kepada corak pengurusannya. Sesebuah organisasi akan terbentuk melalui kebijaksaan ketua untuk merencanakan perjalanan sesebuah organisasi yang diterajuinya. Masing-masing mempunyai perancangan mereka sendiri. Selalunya kita mudah untuk menuding jari kepada orang lain atas ketidakpuasan hati yang kita rasai sedangkan kita tidak pernah cuba untuk menyalahkan diri kita sendiri atas apa yang berlaku. Bukanlah aku menyuruh untuk menyalahkan diri sendiri pula,cuma sesekali cuba kita tempatkan diri kita dalam keadaan orang lain. Adakah itu tindakan yang akan kita ambil? Bukanlah suatu perkara yang senang untuk memuaskan hati semua pihak. Pengurusan pun perlulah bijak untuk merasai apa yang sepatutnya. Kadang-kala bertolak ansur adalah satu langkah yang bijak. Seseorang yang hebat peribadinya akan dinilai melalui tindakannya yang akan mencerminkan ketinggian ilmunya. Sekiranya kita tidak berilmu tetapi berusaha untuk menunjukkan yang kita berilmu tanpa mahu mengakui yang kita tidak berilmu maka akan terserlahlah kebodohannya. Betul tak?

Tiada ulasan: