15 Jun, 2009

Hari pertama selepas cuti

Ahhhhh.....malasnya. Bukan apapun sebenarnya tetapi selalunya apabila bercuti panjang,inilah yang berlaku. Apabila dah sampai sekolah,terpandang je bangunan sekolah,murid-murid dan juga rakan sekerja,perasaan itu akan hilanglah. Sebenarnya,beban tangggungjawab yang dipikul seorang guru amatlah berat. Ye lah...masa depan seorang insan atau manusia akan dicorakkan oleh guru. Bunyi macam hebatkan?
Faktor guru sebenarnya memainkan peranan yang penting dalam membentuk pemikiran murid-murid. Murid-murid perlu dirangsang supaya mereka dapat berfikir ke arah yang sepatutnya. Mereka ini perlu dibimbing untuk menentukan hala tuju arah pemikiran yang dapat membantu mereka dalam menghadapi tanggungjawab sebagai seorang pelajar. Apa yang berlaku kini mereka seolah-olah sudah diprogram untuk menerima apa sahaja keputusan yang telah dibuat. Seolah-olah tidak tahu untuk membuat keputusan. Ini mungkin pengalaman aku semasa mengajar di sini hampir sepuluh tahun.
Mereka ini juga terlalu dimanjakan. Aku rasakan satu cabaran yang besar untuk aku memantapkan tahap disiplin yang tinggi dalam diri mereka. Aku bertanggungjawab untuk membentuk disiplin mereka kerana itulah tanggungjawab aku sebagai guru disiplin. Aku pernah berjumpa beberapa orang bekas anak murid yang mengatakan bahawa mereka tidak akan melupakan 'kegarangan' aku sewaktu mereka masih menjadi warga SK Tasek Permai dahulu. Apabila aku bertanya kenapa,mereka menjelaskan bahawa aku berjaya membuatkan mereka sedar kesalahan yang dilakukan dahulu. Mereka sedar yang tindakan aku suatu ketika dulu adalah akibat daripada kesalahan mereka melanggar disiplin atau peraturan sekolah. Ambil masa juga ya untuk mereka menyedarinya...
Masalah disiplin di sekolah ini tidaklah begitu serius. Disiplin di sini masih dalam kawalan dan murid-murid masih lagi tahu batas-batas mereka. Cuma mereka ini perlu dibentuk dengan sebaik mungkin. Mungkin 'kegarangan' aku tidak begitu sesuai sekarang kerana tahap penerimaan murid-murid adalah berbeza. Ada sesetengah murid yang perlu menggunakan kaedah psikologi yang memerlukan kita berlembut dengan mereka. Ini kerana murid-murid aku mempunyai latar belakang yang berbeza. Kebanyakan ibu bapa mereka merupakan buruh dan mempunyai status penduduk tetap. Ibu bapa mereka ini ramai yang berasal dari Indonesia. Ini merupakan suatu cabaran yang cukup besar bagi guru-guru di sini untuk membentuk mereka ini ke arah kecemerlangan.
Namun demikian,sekolah aku pernah mengecapi kegemilangan dalam bidang ko-kurikulum terutamanya olahraga. Cuma dalam bidang akademik, kami masih dalam peringkat sederhana tetapi tidaklah terlau teruk. Biasalah,dalam bidang akaedemik memang merupakan satu cabaran kepada mana-mana insititusi pun. Lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak yang masih belum tahu tentang kepentingan pelajaran yang berkualiti pada masa kini. Faktor persekitaran juga memainkan peranan yang penting dalam membentuk sahsiah keperibadian yang tinggi kepada murid-murid ini. Sekiranya mereka ini diberikan pendedahan yang sewajarnya oleh guru-guru,ibu bapa dan masyarakat maka tidak mustahil mereka ini dapat menimba ilmu dengan lebih cemerlang. Jadi setiap individu wajar bekerjasama dalam usaha untuk memastikan anak-anak murid aku berjaya dalam akademik dan ko-kurikulum,tidak dilupakan juga dalam membentuk disiplin dan sahsiah mereka.
Mungkin ada yang mengatakan beban kami tidak begitu berat sekarang ini. Ada yang mengatakan bahawa kami hanya mengejar ganjaran semata-mata. Tetapi jangan lupa kerana kami,guru-guru adalah suami,isteri,ayah,ibu kepada ahli keluarga kami. Kami juga ada tanggungjawab yang sama macam apa yang ibu bapa harapkan kepada anak-anak mereka. Tidak ada seorang guru pun yang mahukan anak murid mereka gagal dalam peperiksaan,lebih-lebih lagi menghadapi KEGAGALAN dalam kehidupan mereka. Aku sudah semestinya berbangga sekiranya anak murid aku berjaya dalam hidup mereka dan perasaan kecewa mestilah menyelubungi sekiranya mengetahui ada anak murid aku yang kecundang dalam persaingan kehidupan ini. Renungkanlah...

Tiada ulasan: