14 Disember, 2009

Suatu Hari Nanti

Alhamdulillah...aku rasakan beban yang aku pikul selama sepuluh tahun terjawab dalam minggu ini. Mesti semua tertanya-tanya apakah beban itu...biarlah ianya menjadi misteri untuk semua. Aku rasa sangat tenang selepas dapat melepaskan beban itu walaupun ada sedikit kesulitan yang terpaksa aku lalui. Mungkin terlalu mahal 'bayaran' yang aku perlukan untuk melepaskan beban itu.
Itu semua usah dipedulikan,yang penting aku dah dapat jawapan kepada segala persoalan yang bermain di minda aku. Terima kasih mama di atas kesabaran yang tidak mampu orang lain lakukan. Ayah sangat sayangkan mama. Kepada 'someone' yang tak dapat aku dedahkan namanya juga terima kasih atas segalanya...insyaallah semua akan menjadi baik...percayalah.
Apa yang berlaku sebenarnya mematangkan aku. Tempoh sepuluh tahun bukanlah masa yang singkat untuk aku menunggu jawapan itu. sepanjang tempoh itu aku melalui berbagai peristiwa pahit manis dalam menharungi kehidupan ini. Cuma dalam tempoh sepuluh tahun ini aku rasakan hanya dua kali aku terlalai dalam menuju matlamat hidup aku. Nasib baik aku cepat tersedar dari lamunan.
Kelalaian aku untuk menuju suatu hari aku tu cukup untuk membuat aku semakin tabah untuk mempercayainya....ya...suatu hari nanti,bukan semua orang dapat memahaminya...kepada yang faham,insyaallah...
Cuti sekolah pun dah hampir pertengahan,tinggal lagi dua minggu untuk mesyuarat pertama guru pada 28 Disember nanti. Sekejap je masa berlalu dan aku masih menghitung hala tuju aku di SK Tasek Permai. Bukan apa,aku cuma terfikir sudah terlalu lama aku berada di situ...terlalu banyak kenangan pahit manis aku sepanjang menabur bakti di sekolah itu. Terlalu banyak kenangan yang akan menjadi kenangan terindah aku di sana. Di sana juga aku belajar untuk terus mengerti erti ketabahan dan kesabaran dalam hidup ini. Setiap pengalaman di sana aku kutip satu persatu tanpa mempersoalkan sedikit pun. Aku tahu setiap pengalaman itu berharga. Aku tidak pernah merasakan aku terlalu lemah cuma kadang kala terasa macam terlalu penat. Pengalaman yang cukup berharga sebagai seorang guru dan juga sebagai seorang insan. Kalau kita merasakan kita hebat ada lagi yang lagi hebat daripada kita,kalau kita merasa kita teruk ada yang lagi teruk daripada kita....fikirkanlah.
Setiap tindak tanduk kita menggambarkan keperibadian kita. Disitulah terletaknya ilmu yang kita miliki. Disitulah terletaknya kebijaksaana dalam menentukan setiap keputusan yang kita ambil dan setiap apa yang kita buat.....akan menentukan sejauh mana 'kehebatan' diri kita.

Tiada ulasan: