10 Julai, 2009

Ponteng, Bahagian 2

Aku ingatkan perkara aku pergi ke rumah anak murid aku habis kat situ je. Rupa-rupanya tidak. Pagi ni,sesampainya aku kat sekolah,bos panggil aku. Apa lagi ni,dah la aku lewat sebab tersangkut dalam kesesakan lalu lintas kat Bandar Tasik Selatan. Rupanya ibu kepada anak murid aku telah menghantar surat kepada aku untuk meluahkan perasaan tidak puas hatinya kepada aku. Dia telah menuduh aku bahawasanya aku telah menyebarkan cerita tentang keadaan keluarganya kepada guru-guru lain di sekolah. Perkara tersebut telah membuatkan anaknya malu untuk datang ke sekolah. Antara ayat dalam surat itu ialah :

" Saya tidak menyangka orang yang tidak sayang mulut akan datang ke rumah saya"

Aku tidak tahu apa yang bermain dalam benak fikirannya. Setelah saya bertanya kepada guru-guru anaknya iaitu kakak kepada murid dalam kelas aku,rupanya memang kakaknya ini ada masalah dengan guru mata pelajaran tertentu. Ibu budak ini menulis surat setelah anaknya mengadu dengan mengatakan aku telah membuatkan anaknya malu sebab telah menceritakan kisah keluarganya kepada guru-guru lain. Untuk makluman,saya sedikit pun tidak mahu mengambil tahu pasal urusan mereka sekeluarga. Tentang masalah mereka,itu adalah hal mereka. Tugas aku hanya memastikan mereka datang ke sekolah. Itu sahaja.
Cuma aku rasa ralat apabila dia membuat tuduhan sebegitu. Sebabnya,aku memang tidak ingin ambil tahu langsung tentang apa yang berlaku di luar kemampuan aku. Aku cuma menjalankan kewajipan aku. Dalam surat itu juga dia menyatakan yang dia sakit hati. Ha...aku lagi sakit hati kerana melibatkan aku dalam hal ini. Tapi aku memang sakit hati pun.
Untuk penutup surat dia,ada ayat yang berbunyi begini :

" Saya tau,jika keabaiban diri saya diperhebohkan,orang lain juga pasti memperhebohkan
keburukan anda di suatu ketika."

Apakah yang anda semua rasa apabila ada seseorang yang menulis surat sebegini kepada kita sedangkan kita tidak pernah cuba ambil tahu masalah dia dan tidak pernah terlintas sedikit pun untuk membicarakan perihal mereka sekeluarga. Itulah doa seorang ibu kepada anak murid saya untuk saya. Saya cuma mampu tersenyum dan berdoa supaya dia bahagia dengan anak-anaknya itu.
Tujuan aku menulis dalam blog aku ini pun bukan bertujuan untuk memalukan sesiapa cuma untuk meluahkan perasaan aku. Aku cuma seorang guru biasa yang juga bergelar seorang manusia biasa. Itulah cabaran seorang guru yang terpaksa menangani pelbagai karenah untuk membentuk seorang insan. Tiada seorang guru pun yang mahukan anak muridnya tercicir dalam pelajaran.

Tiada ulasan: